Dette er et gæsteindlæg af Viktor Bluhme fra Gadgetoversigten

Det er svært at finde en god, præcis definition for ordet gadget. Det er vel nærmest gået hen og blevet et såkaldt modeord. Den bedste definition jeg kunne finde på gadget lyder som følger:

“Lille brugsgenstand med et smart design og en usædvanlig (evt. lidt overflødig) funktion – ofte en elektronisk indretning.”

Gadgets har inden for de seneste par år taget verden med storm. Alle kigger på gadgets, køber gadgets, læser om gadgets og taler om gadgets. Men hvad skyldes denne store fascination for de små, til tider en smule ubrugelige, dimser? Det vil jeg forsøge at finde ud af i dette indlæg!

OBS: Jeg ved intet om psykologi, sociologi og adfærdsmønstre. Dette indlæg er blot mine egne tanker om emnet.

Funktionalitet: Det mest basale krav til de fleste produkter er, at de skal løse et problem. Det gælder også for de fleste gadgets.

Som et eksempel kan vi kigge nærmere på touchscreen-handsker. Det problem touchscreen-handsker løser er, at man, mens man har almindelige handsker på, ikke kan benytte en touchskærm på f.eks. en smartphone. Touchscreen-handskerne løser dette problem ved at være specialfremstillede til, at touchscreens reagerer på dem.

Det er let at gennemskue baggrunden for fascinationen ved den slags gadgets, idet de udgør en konkret funktion, som gør livet lettere for brugeren.

Æstetik: Mennesker har en tendens til at ville omgive sig med smukke, æstetiske ting. Hvis et objekt er grimt, er det næsten lige meget hvor god funktionalitet det har: Folk vil ikke have det!

Derimod er folk meget tilbøjelige til at købe ting, som er smukke, men som har en komplet mangel på funktionalitet. Kunst er beviset på denne påstand.

Som et eksempel på, at en gadgets æstetik er vigtig, kan vi se nærmere på BookBook for iPhone, et iPhone-etui, som ligner en gammel læderbog. Etuiet har også lommer til betalingskort, kontanter osv. Det er altså en form for hybrid mellem et iPhone-etui og en pung.

BookBook-etuiet har en bestemt funktionalitet, og der er masser af salg i det. Prøv nu at forestille dig en gadget med samme funktionalitet, men som er VIRKELIG grim. Tror du der ville være meget salg i sådan et produkt? Nej vel?

Underholdning: Der er ikke særlig meget at sige om denne underholdningsfaktoren. Det moderne menneske forventer at blive underholdt, og til det formål er der udviklet mange gadgets.

Et rigtig godt eksempel på dette er NeoCube. NeoCube består af 216 runde magneter, som kan sættes sammen på et uendeligt antal måder.

NeoCube har hverken en problemløsende funktionalitet eller er det kønneste at se på, men alligevel er NeoCube en af tidens mest populære gadgets! Dette skyldes produktets store underholdningsværdi. Man kan få mange timer til at gå med at lave forskellige mønstre og bygge forskellige ting med de små magneter.

Den sociale faktor: Social status og sociale relationer er meget vigtige ting i alle menneskers liv. Alle mennesker er udstyret med en naturlig lyst til at blive set op til, og til at blive populær. Disse lyster kan indfries på mange måder, men i vores materialistiske samfund spiller fysiske ejendele en stor rolle: Det giver status at have en BMW, nogle dyre smykker, at spise dyrt mad osv.

Samme principper kan overføres til gadgets. En smuk, innovativ gadget (helst mange af dem) kan forbedre en persons sociale status. Jo flere smarte (og dyre) dimser, des bedre. Dette fænomen skyldes, at der i forvejen er en fascination for gadgets. Her er altså tale om en selvforstærkende effekt!

Konklusion: Flere faktorer spiller ind, når det gælder fascination for gadgets. Men motoren bag mange af faktorerne er det moderne samfunds kraftige materialisme. Det handler om at have mange, dyre, funktionelle og æstetiske gadgets. Disse gadgets skal både være løsningen på et konkret problem og være smukke/innovative at se på.

Tak for, at du læste med! Nu har jeg delt mine tanker og meninger med dig. Jeg vil meget gerne høre dine, så skriv en kommentar!

Viktor Bluhme er 16 år gammel og kommer fra Aalborg. Han interesserer sig en masse forskellige ting, men især gadgets, økonomi og samfundet.