Dette er et gæsteindlæg af Halfdan Timm

De fleste tænker på Facebook som et medie til at sælge mere.

Det er Facebook også særligt egnet til, når du benytter dig af retargeting-kampagner, annoncerer til eksisterende e-mailmodtagere og de, der i forvejen har ’Liket’ din side.

Men Facebook kan også være et medie til at opsælge dine eksisterende kunder og sikre dem en god kundeservice.

Sådan bruger jeg selv verdens største sociale medie i forbindelse med salget af min bog om Facebook annoncering. Hvis du har været inde på FBAnnoncering.dk og kigge, men ikke købe, bliver du ramt af en række annoncer, herunder denne:
billede-lead-ad
Men hvad så hvis du rent faktisk har købt bogen – skal du så ingen annonce have?

Jo – selvfølgeligt skal du det.

Hvis du rent faktisk har købt min bog om Facebook annoncering, og du var logget ind på Facebook samtidigt med købet, så dit køb er koblet til din profil, viser jeg dig denne annonce i stedet:

annonce-send-besked

Denne annonce vises til alle købere de sidste 60 dage 1 gang om ugen. Jeg viser den ikke hele tiden, for jeg vil heller ikke overbebyrde vedkommende – det handler ene og alene om at yde en god service og at folk skal føle, de får mere end de forventede ved købet af min bog.

Sådan er annoncen sat op

At lave retargeting til de, der har købt dit produkt, forudsætter du har pixlen fra din annoncekonti installeret på dit domæne.

Du skal lave en brugerdefineret målgruppe med personer, der har set din kvitteringsside. I mit tilfælde ser det sådan her ud:

billede-brugerdefineret-maalgruppe

Din målgruppe skal være på minimum 20 personer, før at du kan bruge den til annoncer. Vælg derfor en lang nok tidsperiode til, du har minimum 20 konverteringer.

Herefter skal du oprette en kampagne til annoncen.

Hvis du gerne vil sælge flere produkter, giver ”Klik til website” eller ”Konverteringer” mening som annoncemålsætning.

Hvis du gerne – som jeg – vil opfordre brugerne til chat, kan du bruge ”Klik til website” og så ”Messenger” som destination på annonceniveau.

vaelg-messenger

Du kan indstille en besked, brugerne ser før de skriver til dig, når du vælger Messenger som format.

Når en person reagerer på annoncen og sender mig en besked, får jeg denne direkte på min Facebook-side – så skal jeg blot sørge for at svare, så brugeren også får en god oplevelse.

Brug det til opsalg

Jeg bruger annoncerne i ovenstående tilfælde til at yde en god service.

Du kan også bruge det til opsalg.

Jeg har en affiliateside indenfor rejsebranchen. Her kan brugerne søge efter flybilletter og hoteller. Her benytter jeg formatet til at vise en annonce relateret til kompensation for flyforsinkelse til alle, der har søgt efter flybilletter:

billede-flyforsinkelse

Med annoncen bliver den besøgende sendt direkte videre til udbyderen af denne tjeneste (Flyhjaelp), men gennem mit affiliate-link, så der er sporing og jeg bliver sikret kommission.

Det giver mening for mig at vise annoncen i dette tilfælde, fordi jeg ved at den besøgende skal ud at flyve snart – så har vedkommende sikkert også fløjet inden for de sidste 3 år, der er grænsen. Vi husker dårlige oplevelser som forsinkelser og jeg lokker med muligheden for at tjene penge uden at røre en finger selv. Det skaber engagement fra brugerne, en høj relevansscore, lav klikpris og samlet set et godt afkast på kampagnen.

Hvis jeg solgte proteinpulver, ville jeg bruge muligheden til at opsælge kreatin.

Hvis jeg havde et kursus inden for Facebook annoncering, ville jeg opsælge det til min bog.

Og hvis jeg solgte en mere personlig ydelse, ville jeg sikre mig, at folk der købte også fik stillet alle de spørgsmål, de gerne ville.

Mulighdederne er mange – nu er det din tur. 🙂