En af de ting som mange detailbutikker i dag fremhæver, når de argumenterer imod e-handlen er, at de kan levere en personlig service end webbutikkerne. Og dette til sin vis korrekt. Der ér forskel på at købe ting over nettet og ansigt til ansigt med en sælger, men det betyder ikke, at man ikke kan yde en god personlig service, selvom man ejer en webshop. Så hvis du gerne vil give dine kunder en mere personlig service og eventuelt få flere salg – for det får man, når man leverer varen – så kommer der her 4 tips til, hvordan du kan give dine kunder en bedre service, når de handler i din webshop.

1: En intelligent chatfunktion – lad dine kunder få afklaret deres tvivl

Det første som man bør have på sin webshop, hvis man gerne vil yde en god kundeservice, er en intelligent chatfunktion. Med en intelligent chatfunktion menes der en chatfunktion, der automatisk gør opmærksom på sig selv, når man kommer ind på en given hjemmeside.

Typisk vil der komme en besked frem, nederst i højre hjørne af skærmen der siger noget i stil med ’Vedkommen til min webshop, sig endelig til, hvis du har nogle spørgsmål’. Disse meddelelser fanger hurtigt brugernes opmærksomhed og dermed har man allerede signaleret over for sine kunder, at man står klar til at hjælpe. Dermed opstår der også en fordel, da mange kan finde det irriterende at skulle afvise en salgskonsulent, når de henvender sig til en i en fysisk butik.  Et godt eksempel på en webshop, der gør godt brug af en sådan chatfunktion, er bedrenaetter.dk der sælger senge og sovesofaer. Virksomheden har ingen fysiske butikker og er derfor meget afhængig af at kunne levere end god service online.

2: Gode tekster med interne links

En anden måde man kan yde en god kundeservice og sikre sig selv flere salg med en webshop er ved at producere en lang række gode kategori- og produkttekster på din webshop. Såvel Google som forbrugere efterspørger i stigende grad gode og præcise tekster. I denne forbindelse gælder det om at skrive korte skarpe tekster, særligt hvis de ligger i toppen af en given side, samt supplere med lange, dybdegående og detaljerede tekster i footeren.

Derudover bør man med fordel også gøre noget ud af at lave masser af relevante interne links i sine tekster til relaterede produkter og ikke mindst kategorier. Hvis en person leder efter plastikbolde, kan det godt være, at deres søgehensigt er at købe et boldbassin og derfor bør man lave nogle interne links, der gør det muligt for den person at finde de tættest relaterede produkter, hurtigt og nemt. På den måde gør man det nemt at navigere rundt i sin webshop og det bidrager til en bedre brugeroplevelse. Hvis du vil se et godt eksempel på, hvordan man laver interne links i sine tekster, finder du det her.

3: Informative videoer

En tredje ting, som bør have på sin hjemmeside eller webshop, hvis man gerne vil give sine brugere en god oplevelse, er videoer både personlige videoer og emnerelevante YouTube videoer. De fleste brugere foretrækker i dag at se videoer fremfor at læse tekster – det betyder dog ikke, at du skal ofre gode tekster som forklaret ovenfor.

I stedet skal videoer ses som et supplement. Fordelen ved videoer er, at de kan kommunikere til dine kunder hurtigere og mere præcist. Derudover ser de fleste videoerne til ende og dette bidrager til en højere sessionsvarighed på din side, hvilket er noget som Google lægger vægt på, når den skal afgøre din hjemmesides kvalitetsresultat og derfor kan det også have effekt på din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne. Det er kort sagt to fluer med et smæk! Hos hviid-erstatningsadvokater.dk kan du se et godt eksempel på, hvordan man kan kombinere både gode tekster og videoer.

4: Beløn dine kunder – tilbyd bonusser

Som en fjerde og sidste ting, så kan man med fordel overveje at indføre en bonusordning på sin hjemmeside, hvis man gerne vil kunne holde på sine kunder. Flere stor danske hjemmesider bruger dette koncept blandt andet Coolshop.dk. Fordelen ved at indføre bonusser er at det er en god måde at opnå mersalg på, da man som regel skal købe for et bestemt beløb over længere tid og derfor kan man sige, at kunderne skal gøre sig ’fortjent’ til at få en bonus. Alle bliver glade når de får et særligt tilbud skræddersyet til dem. Det giver en langt mere person og unik oplevelse end hvis man bare laver store kampagner, der gælder alle i forbindelse med jubilæer og højtider såsom jul og Black Friday.